Ayah redah 30 kilometer selepas menerima panggilan dari sekolah, cikgu tersentak melihat kebenarannya

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

Ayah redah 30 kilometer selepas menerima panggilan dari sekolah, cikgu tersentak melihat kebenarannya

Pada suatu hari, ada seorang murid lelaki yang terlalu aktif dengan sengaja memecahkan bangku di kantin sekolah. Bangku itu adalah bangku buah-buahan yang dibeli dengan duit kiriman sahabat-sahabat cikgu yang baik hati.

Tugas cikgu di sekolah bukan hanya mengajar murid-murid mengikut silibus yang telah ditetapkan tetapi lebih daripada itu. Jika ada murid yang menangis kerana mahukan ibu bapa, cikgu yang akan memujuk mereka. Jika ada murid yang tidak cukup wang untuk membeli makanan, cikgu juga yang akan membantunya. Kisah kali ini yang dikongsikan oleh cikgu Mohd Fadhli Salleh di laman Fbknya begitu menyayat hati hinggakan dia sendiri tersentak melihat kebenarannya.

Difahamkan, murid lelaki tersebut mempunyai seorang kakak yang turut berada dalam pemerhatian Mohd Fadhli Salleh kerana setiap kali hadir ke sekolah, murid perempuan tersebut berpakaian comot.

Menurut Mohd Fadhli Salleh, unit disiplin, guru kelas dan pentadbir berbincang akan perihal tersebut dan mereka memutuskan keperluan memanggil ibu bapa murid berkenaan bagi membincangkan kelakuan anak mereka yang terlalu aktif itu. Tambah Mohd Fadhli Salleh lagi, tujuannya adalah untuk mencari jalan terbaik bagi murid tersebut agar tidak ternafi haknya untuk belajar dengan sempurna.

“Kami beritahu kerosakan yang dibuat anaknya perlu diganti, dengan serba salah dia cakap boleh tetapi tunggu dapat gaji. Jantung aku seakan berhenti mendengar jawapan pendek itu.

Mengimbau kembali detik kedatangan ayah murid lelaki tersebut, Mohd Fadhli Salleh begitu terkejut melihat penamplian si ayah yang memakai sepasang kasut lusuh dipenuhi selut dan kotoran.

Menurutnya, lelaki itu mempunyai empat orang anak namun dua orang lagi yang merupakan pasangan kembar mengikut si ibu setelah suami isteri itu bercerai.

“Nilai bangku itu tidaklah besar di zaman ini tetapi masih ada yang perlu tunggu gaji, namun, bila saya bertanya di luar pejabat rupanya dia telah ulang alik dari Kuang ke Gombak hanya dengan motosikal dengan keadaan panas terik,” tulis cikgu Mohd Fadhli Salleh di Facebook.

“Pakaiannya patutlah selalu nampak comot. Tidak terjaga seperti orang lain yang punya keluarga. Rupanya tinggal bersama ayah,” kata Mohd Fadhli Salleh.

“Patutlah anak perempuannya tidak pandai pakai tudung. Rupanya dijaga oleh ayah sejak sekian lama.

Ramai netizen yang bersimpati dengan nasib yang menimpa tiga beranak itu. Mereka juga tidak putus-putus mendoakan rezeki untuk cikgu Mohd Fadhli Salleh kerana sanggup menghulurkan bantuan kepada keluarga kecil itu.

Selepas mendengar jawapan daripada si ayah, Mohd Fadhli Salleh mengambil keputusan untuk menggantikan bangku yang rosak tersebut.

PERHATIAN: Pihak Admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber : Mimbar Raudhah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*