Kerja GiIa Tetapi Berhasil Pak Usman ViraI Tingkap Buaya Besar Seorang Diri

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

Kerja GiIa Tetapi Berhasil Pak Usman ViraI Tingkap Buaya Besar Seorang Diri

Jakarta: Lelaki berusia 53 tahun dikenali Usman yang juga penduduk kampung di Lasalimu Selatan, Buton, Sulawesi Tenggara, Indnsia dila p0rkan menang kap seekor buaya besar seorang diri.

Portal Kompas melap0rkan kejadian berlaku pada Sabtu lalu selepas Usman ternampak buaya berkenaan.

Tanpa gentar Usman mengkat beberapa bahagian tubuh buaya dengan menggunakan tali.

“Saya ternampak ada buaya besar di kebun ini. Kebetulan ada tali, jadi saya ikat ekor (buaya itu) di pokok kelapa,” katanya.

Usman kemudian mencari tali lain dan mengikat bahagian kepala buaya itu.

Beberapa penduduk yang ada di situ hanya melihat tindakan Usman dan merakam video 4ksi lelaki menang kap buaya berkenaan.

Dalam tempoh kurang sejam, buaya itu berjaya ditang kap.

Menurut Usman, buaya itu berada di sekitar kawasan ke bun penduduk kerana dibawa arus banjr yang terjadi beberapa hari lalu.

“Beberapa hari yang lalu, di kebun ini, semuanya penuh dengan air (banjr). Jadi, ia menjadi habitatnya (buaya),” katanya.

Difahamkan, buaya itu sepanjang 4.3 meter dengan berat kira-kira 1,000 kilogram.

Usman berkata, kemunculan buaya di kebun penduduk adalah kerana lokasi itu berhampiran sebuah sungai yang menjadi habitat buaya.

Seorang penduduk bernama Izwar menjadi salah seorang individu yang menyaksikan Usman menang kap buaya seorang diri.

“Dia ambil tali dan sampaikan kepada yang lain untuk menghalang buaya supaya tidak bergerak ke sungai. Dia ikat buaya itu seorang diri,” kata Izwar.

Tidak lama kemudian, petugas dari Balai Konservasi Sumber Daya Alam (BKSDA) Sulawesi Tenggara, datang ke lokasi kejadian.

Buaya itu kemudian diserahkan kepada pihak berkvasa untuk tlndakan lanjut.

Video :

Sumber : HM

PERHATIAN: Pihak BicaraKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*