Air Di Telaga Rasa ‘Lain Sangat’ Pemuda D4kwa Jumpa Gua Bentuk Naga, Naik Tangga Bunian Di Gunung Jerai

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

Air Di Telaga Rasa ‘Lain Sangat’ Pemuda D4kwa Jumpa Gua Bentuk Naga, Naik Tangga Bunian Di Gunung Jerai

Lap0ran mengenai aktiviti sy1rik yang dilakukan di Gunung Jerai, Kedah hangat menjadi perdebatan sejak beberapa hari lalu. Malah, beberapa video memaparkan ritval amalan khvrafat yang dipercayai dilakukan di atas Gunung Jerai turut tvlar menerusi aplikasi TkTk.

Terbaharu, seorang pemuda yang berkongsi video sedang mengambil air menggunakan botol plastik di sebuah perigi di gunung itu turut menjadi perhatian netizen.

“Time ni kami ambil air telaga Tok Sheikh, rasa lain sangat air dia dan dikatakan air ini sebagai penawar segala penyakit.

“Waktu Maghrib kami berjalan menuju ke air terjun yang guanya berbentuk naga. Dikhabarkan tempat tersebut adalah puteri bunian dan nenek kebayan mandi.

“Terjumpa pacat tak tahu mana dia datang. Besar sungguh pacat dia. Lepas Maghrib selepas kami mandi dan solat terus berjalan menuju jalan pulang dengan menaiki tangga bunian.

“Dan akhirnya kami selamat sampai juga. Alhamdulillah,” ujarnya pada video tersebut.

Video yang dikongsi menerusi TkTk sejak sehari lalu meraih lebih 22,000 tontonan.

Malah, ia turut dihujani dengan pelbagai komen netizen yang bertela gah mengenai perbuatan berkenaan.

“Yang menyembuhkan segala penyakit itu Allah bang, betulkan tauhid kita dulu, ini ikhtiar sahaja.

Lap0ran mStar mengenai ritval sy1rik di Gunung Jerai pada Ahad.

“Ada pula percaya air tu jadi penawar segala penyakit. Islam tak ajar umat dia jadi macam tu pun. Khvrafat dan sy1rik kalau percaya macam tu.

“Tak boleh percaya air tu pengubat segala penyakit. Allahu, zaman sekarang.

“Hmm jangan buat benda pelik-pelik,” tulis beberapa netizen.

Dalam pada itu, semakan mStarmendapati pemilik video telah memohon maaf dan mengakui tidak berniat untuk melakukan perbuatan sy1rik di gunung berkenaan.

“Sebelum tu, ingin memohon maaf ya dekat hampa. Tiada niat pun nak buat benda sy1rik. Apa-apa pun berserah pada Allah, Dia maha mengetahui,” tulisnya di ruangan komen pada Isnin tengah hari.

Terdahulu, mStar pada Ahad mela porkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman (JHEAIK) sedang menjalankan siasatan berhubung video tu lar memaparkan ritval amalan khvrafat yang dipercayai dilakukan di atas Gunung Jerai.

“JHEAIK amat memandang berat dan sedang menyia sat aduan tersebut mengikut Sksyen 4 dan Sksyen 7 Enakmen Kesalahan Jena yah Syariah (Kedah Darul Aman) 2014 atas kesalahan doktrin paIsu dan menghi na atau menyebabkan dipandang hi na agama Islam,” ujar Pengarah JHEAIK, Datuk Mohd Yusri Md Daud.

Mohd Yusri berkata, jika sabit kesala han, Sksyen 4 memperuntukkan denda tidak melebihi RM5,000 atau dipen jarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihu kum dengan mana-mana kombinasi huku man itu.

Tambahnya, Sksyen 7 Enakmen yang sama memperuntukkan denda tidak melebihi RM3,000 atau dipen jarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Sumber : mstar

PERHATIAN: Pihak BicaraKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*