Pemuda Dicari Keluarga Hilang Sebelum Raya Rupanya Dah 2 Tahun Ulang Masuk Wad Psikiatri, Pernah TeIan 40 Biji Parac3tam0I

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

Pemuda Dicari Keluarga Hilang Sebelum Raya Rupanya Dah 2 Tahun Ulang Masuk Wad Psikiatri, Pernah TeIan 40 Biji Parac3tam0I

Taufiq pernah dimasukkan ke wad psikia tri sebanyak tiga kali. PERNAH terlibat dalam kemal4 ngan motosikal yang mengaki batkan hen takan di kepala, anak muda berusia 22 tahun ini tidak menyangka ia akan menjadi punca dirinya menghi d4p masalah kesihatan ment4l.

Malah, sejak kemal4ngan itu berlaku, dia sudah tiga kali dimasukkan ke wad psi k1atri.

“Awal tahun 2020 lagi saya ada simptom depr3si atau kemvru ngan iaitu hil4ng minat bekerja, hilang rasa hidup, rasa tidak berguna dan sed1h sepanjang hari… boleh dikatakan setiap minggu akan ada episod sed1h yang panjang.

“Saya kemudian dimasukkan ke wad pada September 2020 selepas makan 40 biji pana dol. Pada masa tu, terus berada di zon merah Hospital Kuala Lumpur (HKL) selama tiga hari.

“Pada Disember, saya didiagnosis mengal4 mi dep resi dan mula mengambil ubat,” ceritanya ketika dihubungi mStar.

Menurutnya, keadaan diri semakin pulih selepas menerima rawat4n sepatutnya.

Hen tak4n pada kepala semasa kemal4 ngan menyebabkan Taufiq mengalami masalah kesihatan men tal.

Namun, anak jati Kuantan, Pahang ini tidak menyangka situasi sama akan berulang pada Mac 2021.

“Ketika ini, saya dimasukkan ke wad di Kuantan selama dua hari selepas perbuatan mence de rak4n diri.

“November 2020 doktor di Hospital Kuantan diagnosis saya menghi d4p bipo lar dalam kemurungan iaitu mood bertukar murvng dan gembira banyak kali dalam satu masa.

“Jadi saya perlu mengambil ubat mood stabi lizer bagi menga wal diri,” jelasnya lagi.

Merupakan anak bongsu daripada enam beradik.

Terbaharu, dia dimasukkan ke w4d ps1 kiatri pada 25 April lalu ketika mendapatkan rawat4n dan perkara itu tidak dimaklumkan kepada keluarganya.

“Ketika itu saya memberitahu keluarga hanya ke Kemaman, Terengganu untuk bekerja tetapi sebenarnya, saya pergi Kuantan untuk temujanji.

“Pada hari sama doktor masukkan saya ke w4d selama 10 hari sehingga sambutan Hari Raya Aidilfitri keempat,” katanya.

Tambahnya, disebabkan tidak dapat berhubungan dengan sesiapa dalam tempoh itu, keluarganya menjadi risau sehingga membuat lapo ran po lis.

Tiga kali dimasukkan ke wad ps1kiatri.

Mereka bagaimanapun mendapat maklumat bahawa dirinya sedang dirawat dan berada di wad.

“Kami berjumpa pada sehari sebelum raya di wad. Seluruh keluarga saya menangis dan berpe luk4n kerana itu pertama kali mereka mengetahui saya mengh1dap kemurv ngan dan bipolar yang saya sorok selama dua tahun.

“Saya tak mahu keluarga tahu berkenaan masalah yang dihadapi kerana khuatir mereka risau.

“Selepas mengetahui keadaan saya, mereka menjadi sangat supportivedan sering memberi semangat selain bimb4ng jika saya keluar tanpa memberitahu lokasi dituju,” ujarnya yang merupakan anak bongsu daripada enam beradik.

Pelajar tahun akhir pembantu perubatan.

Kini pelajar pembantu perubatan yang berada di tahun akhir pengajian perlu menghadiri temujanji secara berkala, setiap dua minggu dan disahkan mempunyai dua personaliti dalam diri.

Lebih membahagiakan apabila dia turut ditemani ahli keluarga.

Mesra dipanggil Taufiq, dia berkata, selain cecair dalam k4ndu ngan otak tidak stabil, dia turut berhadapan masalah kewangan. Menurutnya yang belajar sambil membuat kerja sambilan, waktu hariannya sangat padat kerana melakukan dua kerja.

“Saya ada masal4h financial dan ketika belajar saya turut bekerja sebagai jururawat peribadi sambilan serta swabber Cvdl9 di klinik swasta.

“Ketika bekerja dulu masa sangat padat. Untuk tugasan jururawat peribadi, dari jam 7 malam sehingga 7 pagi… kemudian 8 pagi mula kelas sehingga petang.

“Kerja pula lima hari seminggu sehingga saya tidak mendapatkan rehat yang cukup. Sekarang kerja swbber Cvdl9 dari jam 7 pagi sampai 12 tengah hari sahaja. Jadi bermula jam 1 petang sehingga 12 malam, saya akan buat partime swbtst Cvdl9 di klinik swasta,” luahnya.

Bagaimanapun, semenjak beralih ke fasa ende mik saya diberhentikan kerja kerana mereka tidak memerlukan pekerja luar.

Beberapa netizen turut mengakui pernah mengal4mi situasi sama.

Situasi ini menyebabkan dirinya berada dalam tekanan kerana sebagai pelajar, dia sudah tidak mempunyai kewangan tambahan untuk menampung pengajian.

Terdahulu perkongsiannya di aplikasi TkTk, ditonton lebih 291,000 pelayar. Warganet tampil dengan komen posi tif dan memberi semangat kepadanya.

“Kena kuat bro. Kalau bosan, ajak aku lepak. Kita sembang macam tak ada hari esok. Percaya saya, awak seorang yang kuat. Semoga sihat kembali.

“Allah tidak akan uji kalau kita tidak punya kekuatan. Terus kuat!

“Sabar ya. Allah bagi ujian sebab Allah sayang. Semoga dipermudahkan segala urusan,” ujar beberapa netizen.

Sumber : Mstar

PERHATIAN: Pihak BicaraKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*