Salah Satu Keajaiban Alam Semula Jadi Sebenar “Draco” Yang Juga Dikenali Sebagai Naga Terbang Ini Sememangnya Wujud

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

Salah Satu Keajaiban Alam Semula Jadi Sebenar “Draco” Yang Juga Dikenali Sebagai Naga Terbang Ini Sememangnya Wujud

Selama berjuta-juta tahun, naga telah menarik perhatian manusia. Makh luk mitologi ini telah menjadi tumpuan ramai penyair dan novelis. Mal4ngnya, naga belum wujud lagi, kami telah menjumpai makh luk yang hampir menyerupai naga dan haiwan ini pasti akan membuatkan anda kagum.

Naga terbang tergolong dalam keluarga biawak Agamidae dan mereka tinggal di hutan tropika Asia Tenggara. Dan berikut adalah beberapa foto menakjubkan mereka.

Panjang haiwan ini adalah 8 hingga 10 inci, haiwan ini mempunyai selaput di bahagian tepi badannya. Ini membenarkan mereka meluncur dari satu pokok ke pokok yang lain dengan mudah dan jarak lompatan mereka adalah mencapai 60 meter manakala jarak ketinggian hanya 10 meter.

Makanan mereka termasuk terutamanya serangga seperti semut pokok. 4kebiasaannya biawak ini tidak turun dari pokok kecuali musim menga wan. Jantan menggunakan membran untuk menarik betina dan dengan itu mereka memulakan proses menga wan.

Selepas menga wan, betina bertelur. Ia membuat lubang kecil di tanah dan meletakkan kira-kira 4-5 telur, menutupnya dengan tanah dan daun. Betina hanya tinggal bersama telur selama 24 jam. Selepas itu dia meninggalkan mereka dan memanjat kembali ke pokok itu.

Warna dan ciri setiap naga terbang berbeza-beza bergantung pada spesies; namun, kesemuanya mempunyai satu ciri yang sama. Kecantikan mereka seolah-olah sesuatu yang luar biasa daripada dunia ini.

Sumber: theinfo.me

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*