Jangan Sesekali Mulakan Perkara Ni Kalau Sayang Keluarga

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

Jangan Sesekali Mulakan Perkara Ni Kalau Sayang Keluarga

Awalnya, kita hanya anggap sekadar kawan biasa, lamak-kelamaan daripada bergurau senda dan usik mengusik itulah boleh membuahkan rasa sayang. Sebab itu banyak kita dengar, wujudnya orang ketiga kerana perasaan inilah, dari kawan timbul rasa cinta.

Tak dinafikan, wujudnya orng ketiga bukan suami yang mulakan tetapi boleh jadi juga pada isteri. Sudah tidak ada rasa sayang pada keluarga dan hubu ngan suami isteri yang semakin renggang membuatkan mereka mula meluahkan pada orang lain yang dianggap boleh mendengar dan memberi nasihat.

Jika orang luar itu membantu, tidak menjadi masalah, bimbangnya ia menjurus kepada perasaan lain. Inilah yang menyebabkan runtuhnya rumah tangga kerana orang ketiga. Daripada ingin meminta pendapat atau nasihat, akhirnya timbul perasaan lain.

Sebab itulah, dengan keadaan sekarang ini pelbagai masalah rumah tangga yang timbul kerana wujudnya orang ketiga. Kalau sayangkan keluarga dan rumah tangga yang dibina selama ini, jangan sesekali cuba atau mulakan.

Seperti apa yang dikongsikan oleh Zurina Kifli ini boleh dijadikan panduan buat suami isteri di luar sana.

Wujudnya Orang Ketiga – Jangan Mula Dan Mengga tal

  • Ada orang ketiga, boleh terjadi dengan mudah
  • Antara suami orang dengan isteri orang,
  • Suami orang dengan jan da,
  • Isteri orang dengan teru na,
  • Suami orang dengan anak da ra,

Dan macam-macam pasangan yang anda boleh padankan sendiri. Dengan adanya me dia s0s1al sekarang ini, kecura ngan lebih mudah berlaku. SMS, PM, DM, whatsapp group dan sebagainya.

Rumah tangga kita ini bukan secara automatiknya akan bahagia selamanya sejak akad nikah. Cinta & kasih sayang perlu disemai dan dibaja agar sentiasa mekar. Perlu ada ketelusan & komunikasi antara suami isteri setiap hari dan perlu berterus-terang.

Pada masa yang sama, setiap pasangan perlu elak sebarang tindakan yang boleh menimbulkan putik kecura ngan ini dengan pihak ketiga. Suami & isteri, JANGAN mengga tal! Tidak kiralah di tempat kerja, ketika berurusan di luar atau di whtsapp group! Bff, xbf@ xgf ke. Itu adalah kisah lampau, tak usah dikenang-kenang. Nak join group wasap segala x tu, betulkan niat samada nak eratkan silaturrahim atau semata-mata nak tarik perhatian x2@bff berlainan jantina yang dulu.

Mudah Terusik

Buat lelaki, usah diusik isteri orang. Jiwa wanita mudah terusik. Lebih-lebih lagi jika bermasalah dengan suami, suami tidak menolong di rumah, tidak memenuhi nafkah zahir atau ba tin, suami tidak pandai menzahirkan kasih sayang dan macam-macam lagi alasan.

Bagi wanita, bergelar isteri tidak memberi anda lesen untuk mencubit & bertepuk tampar lelaki lain. Walaupun anda lebih tua daripada lelaki itu. Bergelar “Akak” tidak memberi apa-apa makna pun. Naf su tidak mengenal usia.

Pesan saya:

1. Elakkan travelling berdua dengan bukan mahram, suami atau isteri orang, walaupun kita dah berkahwin.

2. Jika berbincang di tempat kerja, pastikan ada orang lain bersama. Jika ada lelaki/wanita berbeza jan tina masuk ke bilik kita, pastikan buka pintu atau langsir agar kelihatan.

3. Jaga pandangan mata anda, baik lelaki atau perempuan sama sahaja. Kita diajar untuk tundukkan pandangan. Apa yang ada pada perempuan lain itu ada pada isteri anda juga.

4. Jika pasangan anda kena bertugas berjauhan agak lama, usahakanlah agar anda boleh ikut sama bersama beliau. Itu adalah lebih baik buat dirinya dan diri anda.

5. Elakkan berbual kosong dalam group Whtspp selepas Maghrib jika tiada urusan penting. Itu masa untuk anda luangkan bersama pasangan & anak-anak anda. Jika berhubung secara personal, pastikan anda kekalkan perbualan itu rasmi & professional. Gunakan istilah Encik, Puan dan Tuan. Usah balas WhtsApp jika sudah malam & bukan perkara urgent.

KITA KENA INGAT, cara kita berhubung dengan rakan berlainan jantina masa di zaman persekolahan dulu TIDAK SAMA apabila kita sudah bergelar suami atau isteri.

Begitu juga hubu ngan dengan sepupu-sepupu kita masa kita sekolah rendah & remaja. Tak sama dah. Anda tak boleh la nak bergelak ketawa bertepuk bertam par dengan sepupu berlainan jantina dah.

6. Rumah tangga tanggungjawab kedua suami isteri. Suami kena jalankan tanggungjawab. Beri nafkah bulanan buat isteri. Nafkah ba tin pun pastikan anda beri. Keperluan masing-masing tidak sama. Bincanglah dengan isteri, jika tidak jalankan tanggungjawab anda, dan ada pula pihak lain yang bermain kata & menawarkan kasih sayang di tempat kerja isteri anda, maka anda pun tahu kemungkinan yang boleh berlaku.

Anda puji lah isteri anda, cakap lah dia cantik, baju dia cantik, tudung dia cantik. Jangan sampai lelaki lain pula yang puji. Hargailah pengrbanan isteri anda. Ucaplah terima kasih. Katakan terima kasih sayang apabila isteri anda masak & buatkan air anda. Say “I love you” to her.

7. Isteri pun sama juga. Jagalah makan minum & tempat tidur suami anda. Jaga penampilan anda. Berwangi lah juga di rumah, bukan hanya ke tempat kerja. Bila anda bersolek untuk keluar ke tempat kerja, janganlah sampai tabarruj. Nanti anda baca apa ertinya tabarruj ni. Ucaplah terima kasih apabila suami anda membayar bil & sama-samamembantu di dapur. Ucapkanlah rasa “sayang” anda kepada suami anda.

Pada saya, semua perkara yang dilihat kecil ini amat besar impaknya.

8. Pastinya, setiap kali selesai solat, berdoalah kepada yang Maha Esa, “Rabbana hab lana min azwajina wa zurriyyatina Qurrata ‘a’yun, waj’alna lil muttaqina Imama,” kerana Dialah yang memegang hati kita.

JANGAN MULA…DAN JANGAN MENG GATAL KALAU SAYANGKAN KELUARGA.

Sumber: Zurina Kifli

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*