MasyaAllah., Replika Jubah Nabi Adam AS Yang Sangat Besar Dan Tinggi

Join Telegram Islam Itu Sempurna Di Bawah

Telegram

MasyaAllah., Replika Jubah Nabi Adam AS Yang Sangat Besar Dan Tinggi

Hamdan bin Audah Al Baheriy Al Mas’udi merupakan seorang pemuda berasal dari Bahasa Arab Saudi terbesit dalam hatinya untuk merancang dan melaksanakan replika jubah Nabi Adam AS.

Tidak mudah bagi Hamdan untuk memulakan membuat replikasi jubah Nabi Adam AS. Dibantu 4 orang pereka, jubah yang sangat tinggi mencapai 29 meter dapat diselesaikan dalam masa 18 hari. Bukan masa yang sebentar bagi kelima orang tersebut untuk membuat sebuah busana.

Dalam pembuatan replikasi jubah Nabi Adam AS, Hamdan dan 4 orang pereka busana tersebut menghabiskan 40 gulungan kain dan 30 ribu lebih gulungan benang. Hamdan berasal dari salah satu wilayah utara Arab Saudi tepatnya di desa Tabuk. Ia mengatakan inspirasi membuat jubah Nabi Adam AS yang tinggi mencapai 29 meter tersebut terdapat dalam hadis. Dimana tinggi Nabi Adam AS 60 dira ‘(hasta).

Dalam satu riwayat Al Bukhari, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Allah menciptakan Adam atas bentuknya (sesuai dengan bentuknya), tingginya (tinggi Adam) adalah 60 dira ‘(hasta).”

Dari hadis tersebut dapat disimpulkan bahawa sosok Nabi Adam SAW sangat tinggi. Jika dibandingkan dengan manusia sekarang 1 banding 18. Itupun 18 orang tersebut tingginya 1.70 cm (1.7 m). Ini hanya sebagai perbandingan betapa tingginya Nabi Adam SAW yang juga Bapak (Ayah) dari umat manusia di Bumi ini.

60 hasta jika dikira (ditukar) dengan meter maka didapatkan kira-kira 27-30 meter. Hamdan mengambil nilai ditengah-tengah yaitu 29 meter. Pada masa ini, jubah ciptaan Hamdan satu-satunya jubah terbesar di dunia. Sahabat muslim semua, walaupun jubah tersebut hanyalah sebuah replika tentu kita semua sangat merindukan untuk melihat sosok Nabi Adam AS merupakan Ayah dari semua umat manusia di Bumi ini.

Semoga kita semua dipertemukan dengan Nabi Adam AS di Syurga Allah nanti. Amin ya Rabbal ‘Alamin.

Sumber : zonamuslim

Apa kata anda?Dah baca sila share,like dan komen ya.Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*